Suzuki 1300 Rallycup
HEM 1300 Rallycup Föreningen 1300 Rallycup Nyheter Bild- Mediagalleri Press Forum Select language
Inbjudan/Anmälan
Kontakta oss
Cuptabell
Cupvinnarna
Cupteamen
Reglemente
Anmälarlicenser
Tävlingskalender
Tävlingssponsorer
Reservdelar/tillbehör
Välkommen till 1300 Rallycup!


2017 års vinnare Team Andersson Motorsport
Robert Andersson & Carl-Gustaf Karlsson
31-åriga 1300 Rallycup ångar på. Nu kör vi mot 32!

Just 31 st team fanns det med i 2018 års cuptabell. Intresset håller i sig trots att tillgången på bilar är ytterst begränsad. Alla känner väl till ordet corrosion. Cupmedlemmarna är ytterst duktiga att hålla ordning på sina bilar och vi har även fått se extremt snygga nybyggen.
Trots att cupen är öppen för alla grN bilar upp till 1300cc så verkar det som den gamla Suzukin är den allenarådande. Det är nog så att det numera är lite av kult att köra just den bilen. 

Kalendern bestod av elva stycken tävlingar varav några kom med sent och tätt inpå varandra på grund av den torra sommaren med hög brandrisk som ställde till det för arrangörerna. Fyra vintertävlingar varav max två fick räknas samt sju sommartävlingar. Då max sju får räknas med i den totala poängberäkningen så räcker det alltså köra enbart sommartävlingar om man så vill.

Bergslagsrallyt, Örnskölden, Skutskärsratten och LBC-ruschen i Lima var alla häftiga vintertävlingar med mycket snö.
Sedan kom sommartävlingarna med Rally Biltema, Kopparsvängen, Slottssprinten, EMK-kannan, Rally Blekinge, Rally Killingen och sedan finalen återigen i Rikspokalen. De tre sista tävlingarna inom två veckor vilket blev onödigt påfrestande för en del.

Säsongen har som vanligt varit jämn. Ola Strömberg/Brittmarie Ålund stod länge överst i tabellen tack vare en lyckosam vinter. Men ungdomarna William Binbach/Victor Johansson tog över ett kort tag innan fjolårets mästare Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson visade vem som var snabbast. Redan vid näst sista deltävlingen hade de avgjort vem som skulle ta hand om RallyPROdukters vandringspris. Carl-Gustaf dessutom för alltid då detta var tredje inteckningen för honom. Kampen om resterande platser kunde inte avgöras förräns i finalen i Rikspokalen.

Vann cupen gjorde alltså Robert Andersson/Carls-Gustaf Karlsson medans juniorcupen vanns överlägset av William Binbach/Victor Johansson som även var trea totalt i „stora“ cupen. Bäste Ungdomsåkare blev Hugo Johansson före Oscar Svahn.

Vi har haft tävlingssponsorer till fyra av våra deltävlingar.  Till Rally Blekinge som kom in sent som ersättningstävling för inställda Rally Sigtuna betalade Cupen samtligas startavgifter. Vi fick i samband med det kraftig rabatt och behövde bara betala 80% av den normala. I gengäld fick vi göra avkall på vår önskelista. Men vägarna gjordes det verkligen inte något avkall på. Troligen Sveriges krokigaste.

Vi har haft medlemmar som ordnat extrapriser till många av våra deltävlingar. Speciellt tack till Stefan Andersson Alfta Bilfärg som på ett roligt sätt lottat ut lackpaket till våra otursgubbar. Även vår tävlingssponsor Michael Lindberg har delat ut extrapresenter. Även andra medlemmar har bidragit på olika sätt.
Fredrik på Customer har hjälpt oss tacka förra årets sponsorer.

Cupen upplever att inställningen från våra arrangörer är väldigt positiv och vi har mötts av stor välvilja. Att just våra bilar går ut bland de första innebär ju en aktiv säkerhetsåtgärd då farterna är rimliga men det hörs väl när vi kommer. I utbildningsklassen har Hugo Johansson varit flitigast och därmed bäste poängplockare. Vid flera tillfällen snabbare än några av oss med körkort.

Vi får höra att även publiken uppskattar våra små högvarviga maskiner och publikfriande körningar där vi kommer tidigt i startfälten och farten i cupen gör att många höjer på ögonbrynen! 
Succén torde till stor del bero på Cupen's lite annorlunda regler och den nyfikna viljan att anpassa reglerna så att det i första hand blir roligare att köra rally. Cupens måtto "Mycket Rally för Pengarna" jobbas hårt för att uppfyllas.

Cupen har nu även i några år varit ensam om sitt unika poängsystem där t.o.m. att enbart komma till start premieras. Systemet med att även dela ut poäng för varje körd sträcka har kommit för att stanna. Men detta är inte hela hemligheten. Cupen har även ett mycket aktivt och livaktigt nätverk på våra sociala medier som vi tror saknar motstycke inom vår sport. Detta ökar sammanhållningen alldeles oerhört vilket gör att motivering för fair play och öppenhet är väldigt stor. Även toleransen för andras gliringar och upptåg ställs på prov. Allt dock gjort med glimten i ögat. 

Föreningen har även i år tillsammans med HiQ drivit en insamling till barncancerfonden som har dragit in närmare 25.000 kronor och pågår kalenderåret ut.

Då inga förslag om ändringar i våra regler eller poängsystem framkommit så kommer Cupen att köras på samma sätt 2019. Ett bra betyg åt 2018.
 
Klicka på "inbjudan/anmälan“ för att skriva in er i medlemsmatrikeln. Detta gäller ALLA, alltså även ni som var medlemmar 2017/2018.

Ska ni tävla behövs en även en teamanmälan. Glöm inte bort vår lilla gimmic att sätta namn på er tävlingsbil.


HEM Bild- Mediagalleri
Följ oss
på Facebook

© 1300 Rallycup
Org. nr: 802463-3755
BG 822-4073
Swish 1235351465
e-post. styrelsen@1300rallycup.se

Om kakor (Cookies)

Webmaster:

Produktion: <beki>
SUZUKI 1300 Rallycup Press
Föreningen 1300 Rallycup Forum
Nyheter Translate